Skip to content
Menu
Modlitwa.pl
  • Strona główna
  • BLOG
  • Komentarze do Tory
    • Księga „BERESZIT”
      • Parsza „Bereszit”
      • Parsza „Noach”
      • Parsza „Lech lecha”
    • Księga „BEMIDBAR”
      • Parsza „Naso”
      • Parsza „Chukat”
      • Parsza „BALAK”
      • Parsza „Matot”
    • Księga „DEWARIM”
      • Parsza „Waetchanan”
  • Sidur (Modlitewnik)
  • Życie jak modlitwa
    • Beracha (b’racha) – błogosławieństwo
    • Modlitwa, a nakrycie głowy
    • Wytrwałość w modlitwie
    • Modlitwa wstawiennicza
  • Winnica
  • Biblioteka cyfrowa
Modlitwa.pl

Bóg niejedno ma Imię

Napisano dnia 13 lutego 20146 lipca 2014

W poprzednim wpisie zwracałem uwagę na to, że we wschodnich kulturach imię odzwierciedla naturę osoby, która je nosi. Na tej zasadzie imiona Boga opisują Go i przybliżają człowiekowi. Stwórca pozwala nam w ten sposób zrozumieć kim jest. Parafrazując twierdzenie, że „Tora mówi językiem człowieka”, możemy stwierdzić, że imiona Boga istnieją dla nas, przemawiają do nas i wyrażają to co niewysłowione. Dziękujmy Niebu, że są tacy autorzy jak Josy Eisenberg, który pozwala „usłyszeć” tę mowę nam, którzy nie znamy ani języka, ani nie wyrośliśmy w tej kulturze

„Na długo przedtem, zanim bibliści rozpoczęli swe badania, rabini zastanawiali się nad znaczeniem imion Bożych. Nie uważali ich różnorodności za sprzeczność, lecz – wprost przeciwnie – za dopełnienie. Refleksja nad imionami Boga, czy nawet głęboka medytacja, stanowi bardzo bogaty rozdział w historii judaizmu. […] 

Zdaniem rabinów talmudycznych, dwa najważniejsze imiona Boże – na co później zwróci uwagę krytyka biblijna – to tetragram JHWH i Elohim. Pierwsze z nich zostało określone jako niewymawialne i konotujące samą istotę Boga, tak tajemniczą, że zwykli śmiertelnicy nie byliby zdolni jej wypowiedzieć. Rabini znali jedynie szkielet spółgłoskowy tego imienia, cztery litery, które – bez samogłosek – są istotnie nie do wymówienia. Był tylko jeden człowiek, który posiadał sekret ich wymowy: arcykapłan. Raz w roku w Jom Kippur, Dzień Pojednania, uroczyście błagał on Boga o przebaczenie podczas wielkiej ceremonii w Świątyni Jerozolimskiej, wymawiając trzykrotnie – głośno i wyraźnie – »niewymawialne imię« powołując się na nieskończoną miłość stwórcy do swego stworzenia.

W tradycji żydowskiej bowiem związki Boga ze światem tworzą stałą dialektykę miłości i surowości. Nie jest przesadą stwierdzenie, że dialektyka ta stanowi podstawowy składnik teologii żydowskiej. […]

Kto mówi: miłość, mówi też przebaczenie. Kiedy Bóg objawia się jako Ten, który pragnie, by życie trwało, jakiekolwiek byłyby zasługi czy przewinienia ludzi, Biblia nazywa Go JHWH. Jednakże, o ile miłość będąca źródłem życia jest nieskończona, to ono samo ma pewne ograniczenia: podlega różnym prawom, zarówno w wymiarze biologicznym, fizycznym i materialnym, jak i na płaszczyźnie wymogów moralnych. Bóg miłości jest więc jednocześnie Bogiem Prawa w jego różnych postaciach: prawach natury i zasadach moralności. Bez prawa, które nadaje życiu ład, ustanawia porządek rzeczy, reguluje fizjologię zwierząt i zachowanie materii, świat byłby chaosem, a życie stałoby się niemożliwe. Bez etyki ludzie – jak mówi Talmud – pozżeraliby się wzajemnie. Bóg więc jest również Tym, który czuwa nad prawidłowym funkcjonowaniem świata i poszanowaniem jego praw. Kiedy Bóg pełni tę funkcję, nosi w Biblii imię Elohim: Bóg osądzający i surowy. W metaforycznym języku rabinów powiedzielibyśmy, że Bóg to zarazem król-Elohim i ojciec JHWH. Dialektyka JHWH-Elohim jest więc połączeniem dwóch zmieniających się i wzajemnie uzupełniających form tego, co filozofowie żydowscy nazwą później »rządami Boga«: sposobem, w jaki Bóg kieruje sprawami świata. […]

Stałe potwierdzenie, że JHWH to Elohim jest jednym z podstawowych wymogów wiary żydowskiej. To stwierdzenie powtarza się wielokrotnie przede wszystkim w Biblii, ale również w liturgii i literaturze żydowskiej. W jednej z najbardziej znanych scen biblijnych prorok Eliasz wezwał Hebrajczyków, by przestali prowadzić podwójną grę i zdecydowali się albo na monoteizm, albo na politeizm. Wyszedł zwycięsko z wyzwania, które rzucił kapłanom Baala. Ogień z nieba podpalił ołtarz wzniesiony przez proroka, a cały lud ogłosił:

Naprawdę JHWH jest Elohim!
Naprawdę JHWH jest Elohim!

Pierwsza Księga Królewska 18,39

Jest to werset recytowany jeszcze dzisiaj, powtarza się go siedmiokrotnie na zakończenie Dnia Pojednania. Dwukrotne obwieszczanie w ciągu dnia jedności i jedyności Boga słowami: »Słuchaj, Izraelu, Pan jest naszym Bogiem – Panem jedynym«, nie jest w rzeczywistości niczym inym jak stwierdzaniem absolutnej tożsamości dwóch imion Boga i dwóch jego sposobów objawiania się. Zapis tego zdania wygląda następująco:

Słuchaj, Izraelu, JHWH, który jest naszym Elohim, JHWH jest Jeden.

[…]

Jak widzimy, różnorodność imion Boga w Biblii dla rabinów talmudycznych nie stanowiła problemu, lecz okazała się środkiem umożliwiającym ochronę ścisłego monoteizmu i wyjaśnienie zasad wiary. […]

…imiona JHWH i Elohim nie były jedynymi sposobami objawienia Bożego. W systemie sefirot […] dziesięć imion, jakie nosi Bóg w Biblii, staje się dziesięcioma głównymi przejawami twórczymi objawienia. Według kabalistów Boga nie można nazwać. Jego jedynym prawdziwym określeniem jest właśnie odrzucenie wszelkich »definicji«: jest on Ein Sof, tym, który nie ma końca, Nieskończony, Nieograniczony. Żadne imię, nawet tetragram, nie mogłoby uchwycić Jego istoty, właśnie dlatego, że jest ona nieskończona, a co zatem idzie – wymyka się wszelkim określeniom. […]

/Josy Eisenberg, „Judaizm”, Wydawnictwo CYKLADY, Warszawa 1999, ss.35-39/

 

Josy Eisenberg "Judaizm", Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 1999
Josy Eisenberg „Judaizm”, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 1999

Tagi

7 przykazań dla synów Noego abrogacja antyjudaizm antysemityzm antysyjonizm bałwochwalstwo biblijny kalendarz chanuka dekalog dies solis dr Edmund Stein faszyzm heptalog historia antysemintyzmu holokaust idol idolatria Imię Boże Jeszua judaizm kalendarz żydowski KL Płaszów krzyż Mesjasz niedziela noachidzi nowy rok obóz koncentracyjny w Płaszowie pascha pesach prosty Tetragrammaton przykazania noachickie przykazania rabiniczne rachuba czasu siedem uniwersalnych praw dla ludzkości sobota sprawiedliwi wśród narodów świata syjonizm szabat Talmud trzy przysięgi Izraela Świętość Boga święta biblijne święta żydowskie żydowskie pojmowanie czasu

Najbliższy Szabat

Shabbat Times for Apr 23, 2021
,
11 Iyyar, 5781
י״א בְּאִיָיר תשפ״א
Parshas Achrei Mos-Kedoshim
Candle Lighting Time: 11:42 PM
Sunset Friday: 12:00 AM
Sunrise: 12:00 AM
Sunset Saturday: 12:00 AM
Havdalah (45 min): 12:45 AM
©2021 Modlitwa.pl | Powered by SuperbThemes & WordPress