Skip to content
Menu
Modlitwa.pl
  • Strona główna
  • BLOG
  • Komentarze do Tory
    • Księga „BERESZIT”
      • Parsza „Bereszit”
      • Parsza „Noach”
      • Parsza „Lech lecha”
    • Księga „BEMIDBAR”
      • Parsza „Naso”
      • Parsza „Chukat”
      • Parsza „BALAK”
      • Parsza „Matot”
    • Księga „DEWARIM”
      • Parsza „Waetchanan”
  • Sidur (Modlitewnik)
  • Życie jak modlitwa
    • Beracha (b’racha) – błogosławieństwo
    • Modlitwa, a nakrycie głowy
    • Wytrwałość w modlitwie
    • Modlitwa wstawiennicza
  • Winnica
  • Biblioteka cyfrowa
Modlitwa.pl

Analogie pomiędzy Nowym Testamentem, a judaizmem – część 1 [JANNES I JAMBRES]

Napisano dnia 24 czerwca 201412 kwietnia 2015

„Mając na uwadze żydowską niechęć do zwracania uwagi na chrześcijaństwo w początkach ich współistnienia, musimy pamiętać, że jeśli znajdujemy coś wspólnego dla Nowego Testamentu i jakiegoś późniejszego dokumentu żydowskiego, to bardziej prawdopodobne jest, że oba opierają się na wcześniejszej tradycji żydowskiej, niż, że autor żydowski zapożyczył to z chrześcijaństwa”.

Takie ogólne spostrzeżenie czyni w swojej książce pt. „Twarze Jezusa” Geza Vermes, emerytowany profesor Uniwersytetu Oksfordzkiego, należący do najwybitniejszych współczesnych specjalistów zajmujących się historią starożytnego judaizmu, dziejów Palestyny oraz języka aramejskiego, jeden z pierwszych badaczy rękopisów znad Morza Martwego i największy autorytet na świecie w tej dziedzinie studiów. To spostrzeżenie stanowić będzie podstawę dla zamieszczonych w tym temacie treści.

Vermes pokazuje uzasadnienie dla takiego podejścia: „Całkiem niedawno wykazałem w zwoju znad Morza Martwego z I wieku p.n.e. istnienie tradycji poprzednio znanej jedynie z żydowskiego tekstu pochodzącego z IX wieku n.e. Dzięki temu wiemy teraz, że ten drugi powtarza tradycję, która pozostawała w obiegu tysiąc lat wcześniej. Por. New Light on the Sacrifice of Isaak from 4Q225, JJS 47 (1996), s. 140-146”. /Geza Vermes, „Twarze Jezusa”, Wydawnictwo Homini, Kraków 2008, s. 13/

Czy tradycja żydowska pomaga w rozumieniu Nowego Testamentu?

Vermes twierdzi, że „Wykorzystanie literatury rabinicznej do interpretacji Nowego Testamentu wymaga jej dobrej znajomości i zmysłu krytycznego, lecz przy kompetentnym podejściu może rzucić bezcenne światło zarówno na Jezusa, jak i na pierwotne chrześcijaństwo”. /tamże, s. 13/

Jannes i Jambres

Zacznijmy od najbardziej znanego przykładu współistnienia tej samej tradycji, tego samego przekazu ustnego, w judaizmie i chrześcijaństwie, tradycji, który wynika z faryzejskiego wykształcenia Szaula z Tarsu. Napisał on do Tymoteusza „Jak Jannes i Jambres wystąpili przeciw Mojżeszowi, tak też i ci przeciwstawiają się prawdzie…” (2Tm 3:8 BT). Niektórzy chrześcijanie twierdzą, że apostoł był natchniony przez Ducha Świetego i stąd jego znajomość imion czarowników, których nie znajdujemy w Starym Testamencie. Zanim jednak zaczniemy szukać ponadnaturalnego źródła tych słów, musimy sprawdzić, czy nie istniały źródła naturalne. Zobaczmy.

Abraham Buchner, wyjaśnia tę kwestię następująco: „Wiele śladów rabinicznych podań i Apostołowie nawet uznają za prawdę. I tak w Thimotheum 3,8 Ś. Paweł mówi o czarownikach Janes i Jambres, o których nie ma śladu w P. Ś. tylko w tradycji. – Nie jestem wprawdzie obrońcą Talmudu, jednak jako przyjaciel prawdy wypada mi przyznać, że Talmud w udzieleniu swych tradycji jest daleki od wszystkiej stronniczości opowiada wszystko wiernie, bez względu, że sam często podaje broń przeciwnikom Judaizmu”. /A[braham] Buchner, „Kwiaty wschodnie”, Warszawa 1842,  reprint Ossolineum 1990, s.VII /

„Tanach [Biblia hebrajska – Stary Testament] nie podaje imion Jannesa i Jambresa, ale wymienia ich Targum Jonatan (Liczb 22,22) jako synów Balaama, a także jako czarnoksiężników faraona, którzy usiłowali współzawodniczyć z cudami Moszego, jak to opisuje Księga Wyjścia […] W innym miejscu opisuje się ich jako członków ‘różnorodnego tłumu’, jaki wyruszył za Izraelitami z Egiptu (Wyjścia 12,38), i jako inicjatorów tragicznego w skutkach kultu złotego cielca (Wyjścia 32,1). Pojawiają się w Zwojach znad Morza Martwego, w pismach pogan Pliniusza i Apulejusza oraz w chrześcijańskich apokryfach”. /David Stern, „Komentarz Żydowski do Nowego Testamentu”, Vocatio, Warszawa 2004,  ss.887-888/

Na koniec motto z Gezy Vermesa dla tego cyklu wpisów, który zamierzam rozpocząć: „Moim celem nie jest pouczanie czytelników, lecz raczej nakłonienie ich do odkrywczej podróży”.

Tagi

7 przykazań dla synów Noego abrogacja antyjudaizm antysemityzm antysyjonizm bałwochwalstwo biblijny kalendarz chanuka dekalog dies solis dr Edmund Stein faszyzm heptalog historia antysemintyzmu holokaust idol idolatria Imię Boże Jeszua judaizm kalendarz żydowski KL Płaszów krzyż Mesjasz niedziela noachidzi nowy rok obóz koncentracyjny w Płaszowie pascha pesach prosty Tetragrammaton przykazania noachickie przykazania rabiniczne rachuba czasu siedem uniwersalnych praw dla ludzkości sobota sprawiedliwi wśród narodów świata syjonizm szabat Talmud trzy przysięgi Izraela Świętość Boga święta biblijne święta żydowskie żydowskie pojmowanie czasu

Najbliższy Szabat

Shabbat Times for Jan 22, 2021
,
9 Sh'vat, 5781
ט׳ בִּשְׁבָט תשפ״א
Parshas Bo
Candle Lighting Time: 3:59 PM
Sunset Friday: 4:17 PM
Sunrise: 7:27 AM
Sunset Saturday: 4:17 PM
Havdalah (45 min): 5:02 PM
©2021 Modlitwa.pl | Powered by SuperbThemes & WordPress